قیمت روز آهن آلات در ایران

Wiki Article


ویژگی های قابل توجه
جرم یک اتم آهن معمولی 56 برابر جرم یک اتم هیدروژن معمولی است. آهن را دهمین عنصر فراوان در جهان می دانند. Fe در لاتین به معنای فروم است. این فلز از سنگ آهن استخراج می شود و به ندرت در حالت آزاد (عنصری) یافت می شود.
برای تولید آهن عنصری باید ناخالصی های آن با احیای شیمیایی حذف شود. از آهن برای ساختن فولاد استفاده می شود که عنصری نیست بلکه یک آلیاژ و مخلوطی از فلزات مختلف (برخی غیر فلزات به ویژه کربن) است. هسته‌های اتم‌های آهن بیشترین نیروی پیوستگی را نسبت به یک نوکلئون دارند، بنابراین آهن سنگین‌ترین عنصر در همجوشی و سبک‌ترین عنصر تولید شده توسط شکافت اتمی است.
وقتی ستاره ای با جرم کافی این کار را انجام دهد، دیگر قادر به تولید انرژی در هسته خود نخواهد بود و یک ابر ستاره تشکیل می شود. آهن رایج ترین فلز در جهان است. مدل‌های کیهانی جهان باز پیش‌بینی می‌کنند که چه زمانی همه چیز در نتیجه واکنش‌های همجوشی و شکافت به آهن تبدیل می‌شود.

خواص اتمی و فیزیکی آهن
خواص اتمی و فیزیکی آهن
برنامه های کاربردی
آهن پرمصرف ترین فلز است و ۹۵ درصد کل فلزات تولید شده در جهان را تشکیل می دهد. هزینه کم و استحکام بالای ترکیب آن، استفاده از آن را به خصوص در اتومبیل ها، بدنه کشتی های بزرگ و ساختمان ها اجتناب ناپذیر می کند. فولاد معروف ترین آلیاژ آهن است و تعدادی از انواع آهن به شرح زیر است:
آهن خام که حاوی 5 تا 4 درصد کربن و مقادیر مختلف ناخالصی مانند گوگرد، سیلیکون و فسفر است و تنها به این دلیل اهمیت دارد که از سنگ آهن تا چدن و ​​فولاد در مرحله میانی قرار دارد.
چدن حاوی 3.5٪ -2٪ کربن و مقدار کمی منگنز است. ناخالصی های موجود در آهن خام مانند گوگرد و فسفر که خواص آنها تأثیر نامطلوبی دارد، در چدن تا حد قابل قبولی کاهش می یابد. نقطه ذوب چدن بین 1470-1420 k است که کمتر از دو ترکیب اصلی آن است و آن را به اولین محصول مذاب پس از حرارت دادن همزمان کربن و آهن تبدیل می کند. چدن بسیار محکم، سخت و شکننده است. چدن استفاده شده، حتی چدن سفید، اشیا را می شکند.
فولاد کربنی حاوی 1.5 تا 0.5 درصد کربن و مقادیر کمی منگنز، گوگرد، فسفر و سیلیکون است.
آهن فرفورژه (آهن نرم) کمتر از 0.5 درصد کربن دارد و محصولی قوی و چکش خوار است، اما به اندازه آهن خام قابل اشتعال نیست. حاوی مقادیر بسیار کمی کربن (چند دهم درصد) است. اگر یک لبه تیز شود، به سرعت تیزی خود را از دست می دهد.
فولادهای آلیاژی حاوی مقادیر متفاوتی کربن به اضافه فلزات دیگری مانند کروم، وانادیم، مولیبدن، نیکل، تنگستن و ... هستند.
اکسیدهای آهن برای ایجاد ذخیره مغناطیسی در رایانه ها استفاده می شود. آنها اغلب با سایر ترکیبات مخلوط می شوند و خواص مغناطیسی خود را در محلول حفظ می کنند.



ترکیبات
رایج ترین اشکال اکسیداسیون آهن عبارتند از:
حالت انجماد 2 + Fe
حالت Freak 3 + Fe
Freeze 4 + Fe که توسط تعدادی آنزیم (مثلاً پراکسیدازها) تثبیت می شود.
آهن (VI) نیز شناخته شده است (هر چند نادر). اگر به صورت فرات پتاسیم (K2FeO) باشد، یک اکسید کننده انتخابی برای الکل های نوع اول است. این جامد فقط در خلاء و بنفش تیره پایدار است، هم به عنوان ماده سوزاننده و هم به عنوان جامد.
کاربید آهن Fe3C به سمنتیت معروف است.



زیست شناسی
آهن اتم اصلی مولکول هِم سايت آهن امن (بخشی از گلبول های قرمز) و بنابراین جزء ضروری همه هموپروتئین ها است. به همین دلیل وجود این عنصر در حیوانات حیاتی است. آهن غیر آلی نیز در زنجیره های آهن-گوگرد بسیاری از آنزیم ها یافت می شود. باکتری ها اغلب از آهن استفاده می کنند. هنگامی که بدن با عفونت باکتریایی مبارزه می کند، این عنصر را پنهان می کند تا از دریافت آهن توسط باکتری ها جلوگیری کند.



ایزوتوپ ها
آهن به طور طبیعی دارای چهار ایزوتوپ پایدار Fe-54، Fe56، Fe-57، Fe-58 است. فراوانی نسبی ایزوتوپ های آهن در طبیعت تقریباً Fe-54 5.8٪، Fe-56 91.7٪، Fe-57 2.2٪ و Fe-58 0.3٪ است. نیمه عمر 5.1 (Myr) وجود دارد. بیشتر تلاش‌های قبلی برای اندازه‌گیری ترکیب ایزوتوپی آهن بر اساس تعیین انواع مختلف Fe-60 به دلیل فرآیندهایی که شامل سنتز هسته (مانند مطالعات شهاب‌سنگ) و تشکیل مواد معدنی می‌شوند، بوده است.
ارتباط بین غلظت نیکل نیکل را می توان در نقاط مختلف شهاب سنگ Semarcona و Red Angle یافت

Report this wiki page